Informatienummers en servicenummers
Iedereen die dat wil kan betaald informatienummer aanvragen. Vooral de overheid en bedrijven maken daar gebruik van. Deze informatienummers worden ook wel servicenummers genoemd.
0900-, 0906- en 0909-nummers
Dit zijn betaalde informatienummers. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt voor entertainment. De kosten voor bellen naar 0900-, 0906- en 0909-nummers lopen uiteen van heel goedkoop tot duur. Informatiedienstaanbieders mogen zelf bepalen welk tarief zij vragen voor het bellen naar 0900-, 0906- en 0909-nummers.
Voorbeelden van servicenummers en informatienummers
• 0900-nummers: serieuze informatiediensten, zoals een klantenservice.
• 0906-nummers: hoofdzakelijk erotische diensten, maar ook diensten genoemd onder 0900-nummers.
• 0909-nummers: betaald amusement, zoals belspelletjes.
Ik heb een onverwacht hoge telefoonrekening voor het bellen naar een informatienummer. Wat kan ik doen?
1 Bespreek uw klacht met uw telefoonaanbieder of de eigenaar van het informatienummer
Neem contact op met uw telefoonaanbieder. Misschien kan die het probleem met uw rekening eenvoudig oplossen. U kunt uw klacht ook bespreken met de eigenaar van het informatienummer. Weet u niet wie dat is? Dan kunt u eigenaar van het informatienummer opzoeken in het openbare register van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
2 Schrijf uw telefoonaanbieder een brief.
Schrijf uw telefoonaanbieder een brief met uw klacht. Hebt u een klacht ingediend bij de telefoonaanbieder? Dan mag u de betaling van het gedeelte van de rekening waar u het niet mee eens bent opschorten. Dat betekent dat u de kosten voor het informatienummer nog niet hoeft te betalen. Op uw gespecificeerde telefoonrekening kunt u zien om welk bedrag het gaat.
3 Ga naar de Geschillencommissie.
Dat kan alleen als de telefoonaanbieder is aangesloten bij een brancheorganisatie die toegang geeft tot De Geschillencommissie. Of als de telefoonaanbieder rechtstreeks is ingeschreven bij De Geschillencommissie.
4 Meld uw klacht over een 0900-, 0906- en 0909-nummers bij ConsuWijzer
Zo weet ACM (Autoriteit Consument & Markt), de toezichthouder achter ConsuWijzer, welke problemen bestaan in de markt.
Bel informatienummers via het Creditsysteem
Je kunt via het Creditsysteem naar informatienummers (0900, 0906, 0909) bellen via een geografische / lokaal telefoonnummer.
U gaat naar het Creditsysteem, vult uw geldige e-mailadres in en klikt op "start de betaling"